Zijn er al wat ervaringen met diverse chip kuren voor de 250 RS bekend ?
Ik zou graag de verschillen te weten komen tussen de chip die VKV aanbied en bijvoorbeel de chip kuur van fastchip.
Voor mij is van belang dat er een aanpassing op maat gemaakt kan worden zodat in ieder geval gewaarborgd is dat de motor niet te arm of te rijk loopt.
Ik ben ook niet op zoek naar een set-up waarbij de laatste peekaas en Nm's uit het blok geperst worden maar meer een betrouwbare veilige mapping waarmee de boel heel blijft.
De chip van VKV komt van Fastchip bij mijn weten. De RTC (Renault Tuning Club) houdt een paar keer per jaar zogeheten dynodagen in samenwerking met fastchip. Je kan daarop inschrijven en de auto wordt dan op de rollenbank naar jouw wens afgesteld. Zit wel een kostenplaatje aan maar niets spectaculairs.
Mijn R26.R en zover ik weet alle R26.R's in Nederland zijn via van de Kerkhof bij ZIP Tuning Utrecht getuned tot 268 pk/ 379 Nm (standaard 230 pk/ 310 Nm).
In een van de vorige AM's heeft er al eens een artikel gestaan over de R26R/zip tuning.
Citaat van: nagel op 11 maart, 2011, 10:00:29 AM
Mijn R26.R en zover ik weet alle R26.R's in Nederland zijn via van de Kerkhof bij ZIP Tuning Utrecht getuned tot 268 pk/ 379 Nm (standaard 230 pk/ 310 Nm).
ja maar wegens GEEN suc6 zijn ze overgestapt naar de enige echte chipper FASTCHIP!
heb ook al her en der rondgekeken/geinformeerd,
maar volgens mij zit er niet zo veel verschil in de diverse tuning bedr,(allemaal adviseren ze rond de 35 pk en 60 nm)
behalve qua prijs,ivm met wel of geen dynorun.
Misschien een actie opzetten voor RS 250 eigenaren ?
Volgens mij heeft fastchip al wat voor de Megane III RS.
http://www.fastchip.nl/Latest/Megane-3-RS-250.html (http://www.fastchip.nl/Latest/Megane-3-RS-250.html)
Dat wist ik, bedoelde eigenlijk een chip actie voor Megane RS 250 eigenaren.
Er zullen er vast meer in zijn voor een chippie
Ik ga eerst inrijden en dan icm met een K-tec uitlaat en intercooler een anabolen kuur.
Citaat van: Patrick.b op 11 maart, 2011, 16:18:24 PM
Citaat van: nagel op 11 maart, 2011, 10:00:29 AM
Mijn R26.R en zover ik weet alle R26.R's in Nederland zijn via van de Kerkhof bij ZIP Tuning Utrecht getuned tot 268 pk/ 379 Nm (standaard 230 pk/ 310 Nm).
ja maar wegens GEEN suc6 zijn ze overgestapt naar de enige echte chipper FASTCHIP!
Wat bedoelje met geen succes? ZIP maakt de vermogens toename niet waar, of hun prijs ligt te hoog, of iets anders?
Ik ben trouwens ook een fan van Fastchip, mijn vorige wagen, een Clio RS, is er geweest en tot voldoening gechipt. Boven dien zit Fastchip bij mij in het dorp (Oud-Beijerland), dus wat is gemakkelijker.
Oud-Bijerland is lekker dichtbij voor mij.
Ik heb eigenlijk alleen ervaring met Ecutek tuning vandaar mijn vraag hier.
Ik kan ernaast zitten maar het lijkt mij verstandig om niet te hoog te gaan met het vermogen op de voorwielen.
Bij 300+ pk kan het torcsteer en drivebility een probleem worden en dat wil je juist niet.
Het kan goed zijn dat de auto met 290 pk en 400 Nm beter presteerd en beter rijdbaar is dan met een hoger vermogen.
De Megane word vanwege de manier waarop het vermogen via de voorwielen op straat komt geprezen en dat wil je dan graag zo houden.
helemaal mee eens!
ik ben trouwens wel in voor een 250 rs chip aktie!
zat te denken aan Bullpower in Dronten,schijnt hoop ervaring met Renault te hebben!
Misschien ook wel leuk;een 250 RS K-tec intercooler-aktie ;)
Is de RStunerbox van Fastchip niks voor jullie?
misschien wel,....steek van wal ;D
Yep, laat maar horen over tunerbox.
Eigenlijk heb ik het liefst een mapping op de rollers die er voor zorgt dat het blok niet te arm of te rijk loopt.
Plug and play chips heb ik slechte ervaringen mee.
Ik denk dat de beste en veiligste resultaten gehaald worden bij montage van een grotere intercooler en een uitlaat met betere flow.
Ik zal Erik Bok van Powerflo bellen of hij wat kan betekenen, voor de Subaru's heeft hij een uitlaat met downpipe en hi-flow metaalcat die uitstekend presteerd.
Ja nou voor een maatchip moet je toch echt naar een tuner toe gaan. Voor originele RSen zou je met een tunerbox denk ik meerdere rsen kunnen remappen en heb je alleen calibratie bestanden voor iedere auto afzonderlijk nodig van Fastchip. Is wel een goedkopere oplossing dacht ik zo. Zelf heb ik nog geen ervaring met 1 tunerbox en meerdere RSen aangezien ik maar 1 rs heb gehad. Maar het is maar een suggestie... De chip op mijn RS had een duidelijk merkbaar verschil, zowel in vermogen als in verbruik. Verbruik ging met 1l/100km omlaag.
Zelf heb ik een grote voorkeur voor een maatchip,
Heb in 1 van mijn vorige auto's eerst een standaard chip gehad, maar d'r was bijna niet meer fatsoenlijk met de auto te rijden. Helemaal niet met een nat wegdek.
Na een aanpassing op maat veranderde de auto totaal van karakter.
Dat is wel de finetuning ja, dit word ook wel eens op de weg gedaan ipv op de bank.
Citaat van: Dannyr op 13 maart, 2011, 19:49:17 PM
De chip op mijn RS had een duidelijk merkbaar verschil, zowel in vermogen als in verbruik. Verbruik ging met 1l/100km omlaag.
De chiptuning op je vorige Megane, is die door Fastchip gedaan ?
Citaat van: Marcel op 13 maart, 2011, 21:10:56 PM
Citaat van: Dannyr op 13 maart, 2011, 19:49:17 PM
De chip op mijn RS had een duidelijk merkbaar verschil, zowel in vermogen als in verbruik. Verbruik ging met 1l/100km omlaag.
De chiptuning op je vorige Megane, is die door Fastchip gedaan ?
Jep. Dit was een standard calibratie. Uitlezen via de tunerbox, opsturen via mail, na het bestand terug te hebben ontvangen weer uploaden naar de auto en klaar. Zie mijn topic in "voorstellen&projecten" voor een uitdraai in PDF die ik een keer bij een andere tuner heb laten maken. Of klik hier:http://www.drijkensonline.nl/video/mijnmegane/Uitdraai.pdf (http://www.drijkensonline.nl/video/mijnmegane/Uitdraai.pdf)
Mensen ...ga naar Fastchip ( nee, ik heb geen aandelen)
De auto word op maat afgesteld.......op een bank
Het is namelijk zo dat niet elke auto ( megane rs ) het zelfde is qua motorprestaties.
En zal een "standaard" Fastchip programma in gezet worden en die zal per auto op maat voor die auto gemaakt/aangepast worden.
Oftewel de chip word opnieuw geschreven ipv een toevoeging van iets als een powerbox of wat dan ook.
Zorg wel dat je de eventuele aanpassingen gedaan hebt .....uitlaat .ic enz voordat je hem opmaat laat afstellen.
Ik heb zelf met de Megane RS van VKV ( IC, K-tec uitlaat en 310 pk en verlaagd )gereden en met een standaard RS..geloof me das echt een wereld van verschil...
Opene is het "saaie" van een standaard RS weg :P
Maar goed wil je het zeker weten bel de beste man, Henk gewoon even op.
Hij kan je het beter vertellen/uitleggen dan ik.
Dit is ook mijn idee Jochem.
Bedankt voor de tip.
Heb je mogelijk het telefoonnummer van Henk ?
Citaat van: nagel op 12 maart, 2011, 11:26:34 AM
Citaat van: Patrick.b op 11 maart, 2011, 16:18:24 PM
Citaat van: nagel op 11 maart, 2011, 10:00:29 AM
Mijn R26.R en zover ik weet alle R26.R's in Nederland zijn via van de Kerkhof bij ZIP Tuning Utrecht getuned tot 268 pk/ 379 Nm (standaard 230 pk/ 310 Nm).
ja maar wegens GEEN suc6 zijn ze overgestapt naar de enige echte chipper FASTCHIP!
Wat bedoelje met geen succes? ZIP maakt de vermogens toename niet waar, of hun prijs ligt te hoog, of iets anders?
Ik ben trouwens ook een fan van Fastchip, mijn vorige wagen, een Clio RS, is er geweest en tot voldoening gechipt. Boven dien zit Fastchip bij mij in het dorp (Oud-Beijerland), dus wat is gemakkelijker.
"ZIP maakt de vermogens toename niet waar, of hun prijs ligt te hoog"
beide correct. Ze zijn duur en ze beloven gouden bergen. Fastchip beloofd niets die wil gewoon het beste eruit halen. En de prijs is ook nog goed ;)
ALs ik het goed begrijp is Henk de man of begrip voor Renault wat voor mij JD is bij VAG.
Heb niet meer dan de tussen demper verwijderd en twijfel nog over IC (doet Henk dit ook of is dat mogelijk bij hem) maar wil in ieder geval chippie op maat.
Als je echt een aardige vermogenstoename van plan bent , ga eens op bezoek bij Dijon Auto Racing. Deze firma tuned R26.R's naar 380 pk.
http://www.youtube.com/user/DijonAutoRacing (http://www.youtube.com/user/DijonAutoRacing)
Daar kunnen ZIP en Fastchip nog een puntje aan zuigen.
Ik weet wel zeker dat fastchip al hogere vermogens heeft gemapt, weliswaar in de categorie 21 Turbo maar toch :)
Wel heel, heel erg snel die megane trouwens in dat filmpje!
@Hadries, dat zie je goed!
Citaat van: nagel op 14 maart, 2011, 19:46:50 PM
Als je echt een aardige vermogenstoename van plan bent , ga eens op bezoek bij Dijon Auto Racing. Deze firma tuned R26.R's naar 380 pk.
http://www.youtube.com/user/DijonAutoRacing (http://www.youtube.com/user/DijonAutoRacing)
Daar kunnen ZIP en Fastchip nog een puntje aan zuigen.
Zeer indrukwekkend !!...........maar,
Leuk voor rijden in rechte lijnen en naar mijn bescheiden mening totaal niet geschikt voor de leuke binnenwegen vanwege het torc-steer wat onherroepelijk aanwezig zal zijn.
Daarnaast nog de benodigde aanpassingen zoals benzinepomp, koppeling, kopbouten enz. enz.
Ik vermoed dat elke tuner met verstand van zaken dit vermogen eruit kan persen als de klant ervoor zorgt dat hij een zak met geld bij zich heeft.
Een vermogen van rond de 300 pk en 400 Nm lijkt mij voldoende om de auto rijdbaar te houden.
Na het inrijden ga ik eerste maar eens met Fastchip praten.
300 pk en 400 nm zijn voor mij ook voldoende, wil op euro 95 kunnen blijven rijden indien nodig.
Enigste aanpassing is geen tussen demper meer, en wil een maat chip met dien voorwaarde dat de auto makkelijk rijdbaar moet blijven en blijft versnellen in alle versnellingen. Hoef zeker geen hogere topsnelheid en wil ook elke maand de koppeling niet hoeven te vervangen.
Voor volledigheid, zie hier de film van de komplete motor tuning
Dijon Auto Racing: Préparation Renault Megane II RS R26R à 380CV (http://www.youtube.com/watch?v=gJjdS4oS_WY#)
Volgens de vermogens uitdraai is het niet onaardige vermogen gehaald van 383,7 pk bij 6307 t/min en 444,9 Nm bij 5803 t/min
Of deze waarden de driveability beïnvloeden zou ik zo een twee drie niet aannemen. Deze Renault heeft een ontzettend goede wegligging door zijn "revo knuckle"ophanging en zijn Toyo's R888. Of het heel blijft op de lange duur, daar heb ik mijn twijfels over.
Leuk is het wel, dat je met zo'n relatief "goedkope" wagen in de categorie van Porsches GT III, Nissan GTR's, Ferrari's e.d. gemakkelijk mee kan.
Er circuleert een filmpje R26.R (380 pk) versus een Ferrari. De Ferrari wordt op zeker moment zoek gereden. Toch redelijk ontluisterend, dat je door een simpele Renault het snot voor de ogen gereden wordt in je Ferrari van meer dan twee ton.
Ik ben niet van plan om met mijn R26.R me naar Dijon te begeven, ik ben zeer tevreden met het door ZIP Tuning gerealiseerde vermogen van 268 pk (hoewel sommigen daaraan twijfelen). Voorlopig moet ik de eerste Megane III RS nog tegenkomen, die de Nederlandse versie van de R26.R partij kan geven.
Dat je met een Megane Porsches en Ferrari's het snot voor de ogen rijdt is een hele prestatie.
Vorig jaar met een EVO 5 van een vriend op de autobahn een Testarosso flink het leven zuur gemaakt, daar rij je dan met je auto van 3 ton en word voorbij gereden door een Japans hok uit 1998.
Ik heb met een Focus RS500 gereden en de 350 pk zijn niet normaal op het asfalt te brengen, ik vrees dat het met de Megane niet anders zal zijn omdat ze in de basis dezelfde ophanging hebben.
De 250RS is een totaal andere auto dan de R26R die behoorlijk hardcore is van opzet en voor een ander doel gebouwd is.
Geen idee of het blok hetzelfde is.
Dat valt allemaal toch wel mee zodra je de eerste (misschien 2e) versnelling voorbij bent?
Het moet ook mogelijk zijn om per versnelling een bepaalde boost waarde te hanteren. Zo ken ik mensen uit de Lancia Delta Integrale wereld die in de 1e versnelling 0.8 bar, 2e versnelling 0.95 bar en vanaf de 3e versnelling 1.35 bar hanteren. Ook een stukje snelheid waarmee de boost erin komt is daarmee af te stellen, ik heb dezelfde unit van Blitz gehad op mijn fiat coupe 16v turbo.
Citaat van: Wim Breman op 14 maart, 2011, 11:36:15 AM
Dit is ook mijn idee Jochem.
Bedankt voor de tip.
Heb je mogelijk het telefoonnummer van Henk ?
Zijn site ....
http://www.fastchip.nl/ (http://www.fastchip.nl/)
Citaat van: HaDries op 14 maart, 2011, 18:52:04 PM
ALs ik het goed begrijp is Henk de man of begrip voor Renault wat voor mij JD is bij VAG.
Heb niet meer dan de tussen demper verwijderd en twijfel nog over IC (doet Henk dit ook of is dat mogelijk bij hem) maar wil in ieder geval chippie op maat.
Zover ik weet sleutelt Henk niet aan auto's.
Hij kan je wel advies geven daarin over wat je eventueel voor aanpassingen kan doen verwacht ik.
http://www.fastchip.nl/ (http://www.fastchip.nl/)
Citaat van: nagel op 14 maart, 2011, 19:46:50 PM
Als je echt een aardige vermogenstoename van plan bent , ga eens op bezoek bij Dijon Auto Racing. Deze firma tuned R26.R's naar 380 pk.
http://www.youtube.com/user/DijonAutoRacing (http://www.youtube.com/user/DijonAutoRacing)
Daar kunnen ZIP en Fastchip nog een puntje aan zuigen.
Ja das een goeie....maar daar is ook de motor beet gepakt....en een grotere turbo enz..dus niet alleen door middel van chiptuning :D
Citaat van: Wim Breman op 15 maart, 2011, 09:51:49 AM
Dat je met een Megane Porsches en Ferrari's het snot voor de ogen rijdt is een hele prestatie.
Vorig jaar met een EVO 5 van een vriend op de autobahn een Testarosso flink het leven zuur gemaakt, daar rij je dan met je auto van 3 ton en word voorbij gereden door een Japans hok uit 1998.
Ik heb met een Focus RS500 gereden en de 350 pk zijn niet normaal op het asfalt te brengen, ik vrees dat het met de Megane niet anders zal zijn omdat ze in de basis dezelfde ophanging hebben.
De 250RS is een totaal andere auto dan de R26R die behoorlijk hardcore is van opzet en voor een ander doel gebouwd is.
Geen idee of het blok hetzelfde is.
Ik denk, ook, dat het wel mogelijk is zo'n 380 pk Dijon Auto Racing R26.R op de weg te houden. Dankzij het sperdiferentiëel en zijn relatief lage gewicht. Vooral als je je rechter voet bij de 1e en 2e versnelling een beetje in bedwang kunt houden, kun je daarna vanaf de 3e zeker op het gas. Je kunt de Focus RS 500 niet vergelijken met deze veel lichtere Radicale, scheelt zo maar 250 kg. De driveability van de Megane is veel beter.
Citaat van: jochem de haas op 15 maart, 2011, 16:50:27 PM
Citaat van: nagel op 14 maart, 2011, 19:46:50 PM
Als je echt een aardige vermogenstoename van plan bent , ga eens op bezoek bij Dijon Auto Racing. Deze firma tuned R26.R's naar 380 pk.
http://www.youtube.com/user/DijonAutoRacing (http://www.youtube.com/user/DijonAutoRacing)
Daar kunnen ZIP en Fastchip nog een puntje aan zuigen.
Ja das een goeie....maar daar is ook de motor beet gepakt....en een grotere turbo enz..dus niet alleen door middel van chiptuning :D
Lijkt logisch, al die mechanische aanpassingen, met alleen chippen kom je nooit zover.
Het aardige is, dat je al die aanpassingen bij één adres kunt laten doen.
Ben in een zeer ver gevorderd stadium met Henk, moet namelijk alleen nog JA zeggen en een datum rond krijgen.
Wordt dan chip of maat.
Chips op maat en op zijn advies afgaande heeft een intercooler voor mij weinig zin (gezien de prijs en wat je aan vermogen wint)
RS actie-tje bij fast chip dan maar?
heb de K-tec uitlaat en luchtfilter al,wil in principe ook de IC op den duur(hoeft niet gelijk hoop ik).
Ik heb idd ook liever een chip op maat,wetende dat mijn rs goed afgesteld is op een rollenbank of op de weg.
Heb eigenlijk niet gevraagd of het nodig is de boel aan te passen wanneer er later alsnog een intercooler wordt gemonteerd.
Ik vind zo'n 300 pk wel genoeg op de voorwieltjes,denk dat je met een andere ic er al overheen gaat,
jij wilde toch ook zo 'n 300 pk,Hadries?
en heb jij wel een tel.nr van hem of heb je hem gemaild?
Citaat van: HaDries op 15 maart, 2011, 17:35:10 PM
Heb eigenlijk niet gevraagd of het nodig is de boel aan te passen wanneer er later alsnog een intercooler wordt gemonteerd.
Ja eigenlijk wel.........omdat je er van uit mag gaan dat als er een grotere IC op gaat dan de standaard IC..de "lucht" temperatuur om laag gaat ...
En hoe lager de inlaat temperatuur hoe beter het is ...
Hoe kouder de lucht hoe beter het mengsel ( benzine/lucht) zal zijn en des te meer vermogen komt er uit je blok.
Met het lijstje wat daar staat blijft het wel heel denk ik. In Evo magazine rijdt een standaard R26.R het M3/ferrari/lambo spul al redelijk zoek, dus met dat het met dit vermogen helemaal goed gaat is niet helemaal een verrassing.
Ik denk dat de megane 3RS het de R26.R pas moeilijk kan maken als hier ook een Radicale van komt. Puur en alleen vanwege het gewicht zal een 3RS het niet kunnen opnemen tegen de R26.R. De R26.R is gewoon een klasse opzichzelf.
Ik weet niet of puur de intercooler op de standaard turbo heel veel vermogenswinst gaat geven. De intercooler zorgt er voor dat de lucht koeler is, daarmee verkleinen de zuurstofmoleculen en kunnen er meer moleculen de inlaat/cilinders in. Ik denk echter, afhankelijk van de koelcapaciteit van de originele intercooler, dat je op niet meer dan 10 pk winst moet rekenen.
Zodra je gaat re-mappen is het anders, je kunt de verhouding van de ingespoten benzine aanpassen aan de extra (effectieve) lucht die de verbrandingskamer in komt zodat je tot een optimale verbranding komt (14:1). Dus wellicht heb je het grootste voordeel van de grotere IC als je hem mee neemt in je custom mapping.
ja dat lijkt me dan idd ook beter,maar ik vind 300 pk wel genoeg,dit kan misschien met de originele IC.
ik wacht de resultaten van Hadries wel ff af,en neem tzt wel contact op met Henk van fastchip,want ik zie nu ff door de bomen het bos niet meer met al die tuners,en wil toch het beste voor me renaultje.
Want als ik het goed begrijp kun je gewoon zelf een prog in de auto laden met die bepaalde chip? :-\hmm interessant.
Citaat van: Frantic Frans op 15 maart, 2011, 17:41:46 PM
Ik vind zo'n 300 pk wel genoeg op de voorwieltjes,denk dat je met een andere ic er al overheen gaat,
jij wilde toch ook zo 'n 300 pk,Hadries?
en heb jij wel een tel.nr van hem of heb je hem gemaild?
Inderdaad het gaat mij niet om de max pk's of nm maar dat hij over de gehele linie sneller van wordt en overal optimaal presteert, dus liever sneller naar de 200 km/h dan dat hij straks de 265 km/h gaat halen.
Als je voor een goede prijs/prestatie verhouding gaat dan gewoon een chip op maat bij Fastchip.
Met RSTuner kun je zelf ook de mappings laden in de ECU, dit kan een standaard mapping zijn maar ook de mapping die je al
op maat hebt laten maken. Kan handig zijn voor als de auto een keer een software update van de dealer krijgt en je custom
mapping overschrijft. Met RSTuner flash je hem dan zo weer terug.
Het belangrijkste is voor mij de drivebility, de hoeveelheid pk's zeggen mij niet zoveel.
Het gaat om het aantal Nm's wat eruit komt en bij welk toerental die vrijkomen, het heeft totaal geen zin om een mapping te hebben waarbij de Nm's er vanaf 4500 t/pm pas uit komen.
In een auto voor dagelijks gebruik zoals ik hem ga gebruiken wil je een lekker soepele vermogensopbouw en trekkracht vanaf ca. 2000 t/pm.
Het boeit mij ook niet of de auto 250 of 260 loopt maar wel hoe hij tussen de 80 en de 200 accelereerd.
Ik heb ook geen zin om steeds maar in de top van het toerenbereik te rijden, is voor mij niet goed en voor de motor ook niet.
Eerst maar even inrijden en dan een afspraak maken bij Fastchip en mijn wensen kenbaar maken.
Hé Wim Breman, een beetje off topic, maar je hebt ook een STi. En binnenkort ook nog een Megane RS met 300 pk, eigenlijk twee wagens "van hetzelfde". Hoe ga je hiermee om in de praktijk, de ene dag met de STi, de andere dag met de Megane? Of rijd je vrouw in één van de twee wagens?
Ik heb naast de R26.R een Mazda 6 MPS, ook een redelijk vermogende wagen (de mijne met ca. 290 pk). Deze wagen is voor dagelijks gebruik, de R26.R gebruik ik alleen voor spannende ritjes. Hij staat voor het grootste deel van het jaar in de garage, zo wie zo de hele winter. Hoe doe jij dat?
Citaat van: nagel op 16 maart, 2011, 08:48:58 AM
Deze wagen is voor dagelijks gebruik, de R26.R gebruik ik alleen voor spannende ritjes. Hij staat voor het grootste deel van het jaar in de garage, zo wie zo de hele winter.
Zo blijft hij mooi, top!!
Ger, ik ben gewoon Wim voor jou hoor.
Ik heb inderdaad een STI die behoorlijk aan mijn wensen is aangepast.
-Ecutek mapping /370 pk en 490 Nm
-Powerflo uitlaatsysteem met equal length Powerflo spruitstuk voorzien van een Zircotec keramische coating
-Diverse Whiteline onderstel delen / subframe lock/antliftkit/camberplaten
-Intrax HDA onderstel
-Recaro kuipen
-4 punt harnas gordels
-semi deep disch stuur
-Bridgestone RE070 semi-slics
En ik zal vast nog wel het nodige vergeten.
De auto heeft nu 57000 km weg en word alleen voor leuke trips gebruikt en staat dus het grootste deel van het jaar binnen, hij is dus gewoon in nieuwstaat.
Ik heb in 2002 de auto zelf van de boot mogen rijden en roep nog steeds dat deze nooit meer weggaat.
De Megane word mijn zakelijke auto en is naar mijn idee niet echt met de STI te vergelijken want de STI is echt een beest van een auto.
Daarnaast heb ik nog een BMW E/30 325i Hartge die speciaal voor de Ring gebruikt word en ook zodanig is opgebouwd met kooi, sperdiff ed., dit is echt old scool autorijden zonder stuurbekrachtiging.
Mijn echtgenote heeft net een nieuwe Fiësta gekocht en wil eigenlijk niks met snelle auto's van doen hebben alhoewel ze de Megane RS wel erg fraai vind.
Leuk, dat je zo uitgebreid over je Sub. vertelt. Het is wel off topic en misschien niet interessant voor de Renault freaken hier, waar ik er ook één van ben, maar ik herken er veel van. Mijn voormalige WRX had ook veel van de door jou genoemde modificaties ondergaan: Powerflo uitlaat en intercooler, GT Spec keramisch gecoat uitlaat spruitstuk, gesmede CP zuigers, Ferrea kleppen, TD05, Intrax, MoTec en nog veel meer. Dankzij deze modificaties + motorschade (opgeblazen motorblokken) heb ik al met al tweemaal de nieuwprijs betaald voor deze WRX. De lol was er op een zeker moment helemaal af, daarna kwam de Mazda 6 MPS, een beetje getuned, een zeer betrouwbare, luxe, snelle onopvallende wagen.
Mijn Renault historie begon met de aanschaf van een Alpine GTA 2.5 Turbo, daarna een Clio RS 2 fase 3 (jaune sirius) waar mijn vrouw helemaal gek van was, daarna de Megane R26.R, waar ik gek op ben. De Mazda wordt nu overigens het meest gebruikt door mijn vrouw, ik kan het af met de fiets.
Deze R26.R is de leukste auto, die ik ooit gehad heb, leuker dan welke Sub. dan ook. Het is "puur" autorijden met deze wagen, hij gaat onder droge omstandigheden sneller door de bocht dan een Sub. In de bergen met veel haarspeldbochten houdt een Sub. hem niet bij, een 911 trouwens ook niet. En dat is wel gebleken in mijn autovrienden kring, tijdens buitenlandse ritjes, waar een Porsche 911 en een aantal getunede Subs aanwezig waren. In de rechte lijn verliest hij natuurlijk van de pk monsters, rechtuit op de Autobahn vind ik nou niet bepaald interessant. In de hoge bergen met kort op elkaar volgende haarspeldbochten is de R26.R in zijn element.
Groet, Ger
Nou Ger, dan hebben we in ieder geval dezelfde ideeen over autorijden.
Rechtuit hard over de Autobahn is even leuk maar kan me niet echt boeien.
Met een groep vrienden die allemaal snelle voitures bezitten doen elk voor- of najaar een trip naar de Dolomieten/Vogezen of iets vergelijkbaars.
Het rijden van mooie passen en vooral de binnenweggetjes kunnen mij het meest bekoren.
Niet om die Subaru's af te zeiken maar een sport auto hoort niet meer dan 2 of 3 deuren te hebben naar mijn mening.
En helaas is er maar een 3 deurs gemaakt naar ik weet, jullie weten wel welk model.
Een oud collega van me heeft ook een aantal jaren een Subaru gehad, mooie auto, bijzondere boxer motor, hij had er een intrax onderstel onder gemonteerd en een mooi subtiel spoilerset maar het is en blijft een sedan.
Het geluid is wel mooi/bijzonder natuurlijk.
Subaru STi 22B (2-deurs sedan met uitgeklopte wielkasten), de mooiste Subaru ooit gemaakt. Rechts sturend.
De GTT is ook in type R gemaakt, ook een drie deurs.
Maar nu genoeg over Subaru, dit is een Renaultforum................ :)
Morgen is het zover en ga ik de auto halen, komende weken lekker rustig inrijden.
Citaat van: Wim Breman op 17 maart, 2011, 13:26:36 PM
Morgen is het zover en ga ik de auto halen, komende weken lekker rustig inrijden.
Viel Plezier ;)
:) ......bedankt, zal wel lukken denk ik.
Citaat van: Wim Breman op 17 maart, 2011, 13:26:36 PM
Morgen is het zover en ga ik de auto halen, komende weken lekker rustig inrijden.
Bofkont 8), veel plezier.
Geluid van een boxer motor.... ;D
Oke, ik hou ook op!
Citaat van: Martijn_B op 17 maart, 2011, 21:07:35 PM
Geluid van een boxer motor.... ;D
Oke, ik hou ook op!
Ja, oke maar dan wel dat van die eerste subaru's niet die stofzuigers van nu
Veel rijplezier morgen ;)
have fun en kom maar op met die mooie foto's!!!
Morgen word het ###weer dus mogelijk zaterdag wat fotootjes schieten.
Nagel/Ger, dan heeft Bjorn waarschijnlijk nu jou gele RS aan zijn eigen wagenpark toe gevoegd :P
Zo'n r 26R lijkt mij ook wel wat, heb er toen met 1 gereden uit Frankrijk vandaan ( die hadden ze een weekendje bij VKV )
Ik heb toen ff gedacht mijn T2 in te ruilen bij Ivo (vkv) op een zwarte r26R....maar toch maar niet gedaan....
Ik hou het wel bij mijn ouwe gebakkies....aan de andere kant als je dan eens in zo'n nieuwe RS variant rijd dan ga je toch wel twijfelen.
Ach misschien komt het er ooit nog van ...r26R of/en een Clio V6 :P
Van de R26R heb ik er welgeteld 3 kunnen vinden in Europa dus word al een echt collectors item.
Ja ik had laatst ook al ff gekeken .....zag die gele staan in Spanje maarja kost 30,999 euro.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vir2pa3cirkq (http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vir2pa3cirkq)
Wel heel erg mooi, maar ik zou wel een zwarte willen hebben.
Maar dan moeten er echt een paar auto's het veld ruimen....en dat zit er weer niet in ben ik bang.
Kan vast geen afscheid nemen.... ;D
In Bratislava staat een grijze, mooie auto.
Ik dacht € 25000.00
Ik ben dan ook niet van plan deze wagen (witte R26.R) op korte termijn weg te doen. Net zo als de Clio V6 wordt hij gegarandeerd een collectors item. En het zal me niet verbazen, dat hij in de toekomst het predikaat klassieker krijgt, waar veel geld voor moet worden neergeteld. Hij is nu al zeldzaam, slechts 364 geproduceerd, waarvan 8 in Ned. Hoeveel zouden er over pak weg 25 jaar nog over zijn? Ik rijd er weinig mee, niet in de winter (geen pekel) en hij staat altijd binnen. Als er geen gekke dingen gebeuren blijft hij in topconditie.
Die mooie gele Clio van Bjorn was ooit van mij.
Ik denk dat het nu al een klassieker is net als de Clio V6 waar er nog meer van gemaakt zijn.
van de gele zijn er nu 2 in NL. Er is er net 1 ingevoerd
Citaat van: ronald clioCitaat van: Patrick.BCitaat van: Clio1985Citaat van: ronald clioCitaat van: Cliogek1970Supermooi...een Clio 2 RS ph3 in Jeane Sirius(geel)!
http://link.marktplaats.nl/432071222
Is alweer verkocht.. 8) :p
Wie o Wie :wink:
ik hoop iemand van de club (Y)
Blijft binnen de club!! 8) (L)


Ben zelf ook aan het orienteren voor een krachtkuurtje en las gisteren dat Bollen Racing ook een chipkuur aanbiedt voor de Megane 250 RS. Ik twijfel nog wat te doen, want de rijdbaarheid moet er niet onder lijden. Van VKV begreep ik dat je de tuning in twee stages kunt doen (280 of 300 pk), maar dat je voor stage 2 wel moet tekenen dat je afstand doet van eventuele aanspraken als de aandrijflijn toedeledoki zegt.
Ik vermoed dat Bollen een plug & play chip aanbied, dat was met de Focus RS (1e serie) ook het geval en zou dat niet prefereren boven een maatchip.
Ik zou zeker voor tuning gaan door iemand die al langer ervaring met Renault heeft en weet waar de grenzen liggen.
De RS staat inmiddel voor de deur en ben er zeer content mee, de aflevering was perfect geregelt door Bjorn en je kan zien dat dit een dealer met passie voor het merk is.
Door een foute instelling van de Navi ben ik van Gorichem geheel binnendoor naar Schiedam gereden, we waren in de veronderstelling dat er een ernstige opstopping was omdat het systeem dit aangaf.............. :-X...........helaas hadden we aangegeven dat er niet van de snelweg gebruik gemaakt mocht worden. ( was geen straf hoor )
De auto voelt aan als een maatpak en de zitpositie is super.
Ik zal proberen dit weekend wat foto's te maken maar ik vrees dat ik hoofdzakelijk achter het stuur zal zitten.
Over het aantal R26.R's, er zullen er ook nog wel een aantal total loss gereden worden dus zijn er over een X aantal jaren alleen nog maar minder over, gunstig voor de waarde :)
Citaat van: Patrick.b op 11 maart, 2011, 16:18:24 PM
Citaat van: nagel op 11 maart, 2011, 10:00:29 AM
Mijn R26.R en zover ik weet alle R26.R's in Nederland zijn via van de Kerkhof bij ZIP Tuning Utrecht getuned tot 268 pk/ 379 Nm (standaard 230 pk/ 310 Nm).
ja maar wegens GEEN suc6 zijn ze overgestapt naar de enige echte chipper FASTCHIP!
Maar hoezo geen succes, ZIP heeft een X aantal R26.R's gedaan en heeft misschien een X aantal pk's beloofd.
Dus nu mijn vraag, zijn die auto's dan wel eens op een vermogensbank geweest ter controle?
Oftewel, Patrick, waar baseer jij je verhaal op dat ZIP geen succes was/is.
(http://i6.photobucket.com/albums/y243/safrane/DSC_2539.jpg)
Heeejjj !!........bedankt Patrick :)
foto is gemaakt door antonhy ;)
@ Wim vergeet niet af en toe een tukkie te doen. ;D
wim mooie auto(wist je al ;D) veel plezier ermee!
Oja,heb jullie adviezen ter harte genomen en een afspraak gemaakt met Henk van fastchip 22 april in Goes(adres Dynojet),
voor een tuning op maat,ben benieuwd!
Maar ik las ook in dit topic dat de kans bestaat dat je heel de nwe mapping kwijt kunt raken door een update bij de dealer?
Ben ik vergeten te vragen aan Henk,maar is dan ws beter om ook zo'n rstunerbox er bij aan te schaffen ofzoiets,ben niet van plan om zelf aan de comp van mijn auto te kloten,maar heb toch graag een backup voor het geval dat!
Heeft er misschien iemand suggesties,ervaring met deze kwestie?
inmiddels Henk ook ff mailtje gestuurd met dezelfde vraag natuurlijk.
Hé Wim, veel rijgenoegen toegewenst met je nieuwe Megane RS.
@Frantic Frans, klopt, door een update kan de mapping overschreven worden. Henk daar vast een antwoord op.
In het blauw is de RS wel erg fraai hoor!
Had voor mijn vorige auto ook kastje voor het flashen. Ideaal als je de originele map weer terug wilt zetten of juist de aangepaste weer. Als ik 'm eventueel weer laat chippen wil ik er zeker weer zo'n apparaatje bij, scheelt een hoop heen-en-weer gerij.
hm,lijkt me idd een goed plan,zal het er zeker over hebben met Henk,bedankt!
:-[ Bedankt Anthony, en natuurlijk aan iedereen voor alle leuke reacties hier.
Vandaag even een trip gedaan en het valt me behoorlijk zwaar om de rechtervoet in bedwang te houden.
Ik ben er al wel van overtuigd dat ik de juiste keus gemaakt heb met de aanschaf van de RS, de auto is helemaal naar mijn zin.
Vandaag ook nog even een set wielsloten besteld bij Bjorn want je weet maar nooit.
De aanschaf van een Rs tunerbox als je laat chippen lijkt mij ook geen verkeerde beslissing heren.
Nu nog even snel (rustig) de inrij kilometers erop en dan de anabolenkuur.
Verslavend dus ;D
Begint bij mij ook wel te kriebelen. Op mijn vorige auto had ik ook een 3"(76mm) RVS catback uitlaat, voorkatvervanger en gechipt. Eerst maar ff wachten tot ik aan de RS ben gewend (volgende week ofzo :P). ;)
klinkt gezellig heren,tot ziens op circuit Assen 5 september dan maar? :)
Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 19 maart, 2011, 12:57:58 PM
@Frantic Frans, klopt, door een update kan de mapping overschreven worden. Henk daar vast een antwoord op.
Wordt niet overschreven is beveiligd aldus "Henk" :-\
Kijk aan, dat is helemaal mooi :D
Dan zou ik zeggen - me aansluitend bij frantic frans - kom 5 september testen op circuit assen ;) 8)
kijk,dat zie ik maar graag,
het ene moment kun je de megane 250's op een hand tellen,
het volgende stromen de tips/tricks binnen!
hij is fijn! 8)
Reichhard Motorsport heeft ook leuk spul voor de hele sportieve Renaultreeks.
Ik heb ook de bekende intercoolers en uitlaten op hun site zien staan, echter wel wat voordeliger dan in Engeland...
Er staat ook een powerbox die 48NM en 40 pk beloofd en waarvoor zelfs een extra garantie voor het blok bij is af te sluiten.
Niet dat ik dit overweeg maar het is er dus wel.
Hoi Wim, bedankt voor je leuke opmerking, heel veel plezier met je RS!
Dat komt best goed Bjorn, mensen zitten nu al verbaasd naar me te kijken bij de stoplichten omdat ik constant een grijns op de smoel heb.
Citaat van: Wim Breman op 29 maart, 2011, 14:19:25 PM
Dat komt best goed Bjorn, mensen zitten nu al verbaasd naar me te kijken bij de stoplichten omdat ik constant een grijns op de smoel heb.
En helemaal als je ook nog op je gemak weg rijdt bij de stoplichten :D
;)
Vandaag weer eens zelf kunnen rijden in mijn eigen auto, hij logeert al een week of 3 bij mijn broertje ivm met werkzaamheden hier aan de straat.
Man ik heb inderdaad ook een big smile ook al rijd je rustig blijft het een hele fijne stuurauto. 8)
daar sluit ik me helemaal bij aan heren 8)
kreeg trouwens het verzoek van henk om een update te laten uitvoeren met de laatste ECU software,2242.
moet er nog even aan wennen,tegenwoordig ook al je auto updaten :D
Citaat van: Frantic Frans op 30 maart, 2011, 18:54:18 PM
kreeg trouwens het verzoek van henk om een update te laten uitvoeren met de laatste ECU software,2242.
moet er nog even aan wennen,tegenwoordig ook al je auto updaten :D
En wie moet die update dan uitvoeren ?
Ik snap het even niet.
Ik neem aan de dealer ?
Normaal gesproken worden die bij onderhoudsbeurten gedaan.
Of een terug roepactie tussendoor als de nood hoog is.
Frans, ging dat niet over de RS tuner? Daar kreeg ik ook e.e.a. over binnen namelijk.
:D ik ben weer lekker duidelijk he?
is idd bij de dealer.
Henk vroeg mij dat te doen ivm de tuning 22 april as op de rollenbank,de dealer kan er namelijk niets meer
overheen updaten na die tijd(dacht altijd dat het andersom was :) ),dus dan heb ik de meest recente software qua inspuiting en dergelijke voordat hij getuned wordt.
@martijn: ik zou het niet weten of het ook met de tunerbox te maken heeft,
De dealer had nog geen schrijven/instructies vd fabriek om nwe software te installeren in de megane's,dus
dan doen ze dat normaal gesproken ook niet,maar omdat ik er om gevraagd heb,wel.(kan ook zijn dat deze versie al is
geinstalleerd af fabriek,dus ik wilde het ff laten checken)
En, kon de dealer de auto voorzien van een update ??
Of was er nog geen nieuwe software ?
ga einde vd week langs dan weet ik meer,
er is een update,dat is zeker,alleen is het waarschijnlijk niet noodzakelijk om hem direct te installeren(als je niet gaat tunen althans).
dit zal denk ik wel gebeuren tijdens een onderhoudsbeurt.
zodra ik wat weet zal ik het hier melden 8)
Die updates van de fabriek hoor je idd nooit iets over en worden bij beurten erin geladen.
Ze blijven constant bezig om het motormanagement te verfijnen en het zijn vaak hele kleine aanpassingen waar je bij het rijden haast nooit iets van zal merken.
Het bevreemd me wel dat na het chippen er dus volgens Henk geen update meer overheen geschreven kan worden, dat houd in dat je dus alle updates na het chippen gaat missen.
Tenzij je het origineel weer terugflasht en dan naar de dealer gaat neem ik aan? Of werkt dat bij Renault niet zo?
Ik weet het ook niet precies,als ik het echt zou willen kan ik ten allen tijde terug naar origineel,(maar dat wil je niet,zei Henk :D).
ik denk dat Henk er een code inzet ofzo dat die niet overschreven kan worden.
Ik ben dan ook van plan om te zijnertijd toch een RS box te kopen,dat scheelt dan een hoop heen en weer gerij,maar
ik kijk het eerst wel een tijdje aan,misschien loopt het zo'n vaart niet met die updates en heb tevens de dealer ingelicht
over het gebeuren en die zal mij dan ook wel inlichten mocht een update nodig zijn.
heb trouwens van henk begrepen dat er die dag nog een rs komt rollen (een rs 225 geloof ik),dat begint op een mini-meeting te lijken :D
Hou het altijd wel in gedachten voor de toekomst als je problemen krijgt, een dealer kan raar reageren als hij er achter komt als de auto gechipd is.
Vertel het er gewoon bij als je ergens anders komt dan bij je vaste dealer mocht je problemen hebben.
dat zal ik zeker doen marcel,dat is ook een vd redenenen dat ik hem bij v Kesteren gekocht heb,bedankt voor de tip uiteraard
Ik ken een aantal rare verhalen, een auto met problemen komt bij een "vreemde" dealer terecht, er word storing gezocht, klant verteld dat de auto gechipd is en direct word er met het vingertje naar het chippen gewezen, zo van : daar komen die problemen vandaan, terwijl dat achteraf niet zo was.
heb net nog even gebeld met de renault dealer in ijsselmuiden over het chippen in combinatie met het updaten.
Deze zei me dat er idd totaal geen reden is/was en ws ook niet komt (voorlopig) om een update uit te voeren,heb deze afspraak dan ook laten cancellen.
Ook wenste deze me veel plezier met de tuning en het resultaat en dat ik er maar veel van mag genieten en tot gauw
voor de eerste (officiele) beurt!
Is dat een topdealer of niet?
dus ik ga volgende week naar Goes zonder update,geen probleem!
Citaat van: Frantic Frans op 07 april, 2011, 10:10:30 AM
heb net nog even gebeld met de renault dealer in ijsselmuiden over het chippen in combinatie met het updaten.
Deze zei me dat er idd totaal geen reden is/was en ws ook niet komt (voorlopig) om een update uit te voeren,heb deze afspraak dan ook laten cancellen.
Ook wenste deze me veel plezier met de tuning en het resultaat en dat ik er maar veel van mag genieten en tot gauw
voor de eerste (officiele) beurt!
Is dat een topdealer of niet?
dus ik ga volgende week (? de 22e toch, das nog 1 wk verder) naar Goes zonder update,geen probleem!
Mooi dan kan ik er ook zonder problemen heen en je voor gaan in de marteling ;)
Voor "details" spreek ik je daar wel, zit al te poppelen hoe het na de tijd voelt. Heb nu een redelijke "standaard" ervaring opgedaan.
@Hadries:
:D ja klopt,is idd de 22e dat onze kanonnetjes op de pijnbank gaan! ;D
Wat je "standaard"noemt trouwens . ;D
ben ook reuze benieuwd!(ook naar het geluid).
je kunt idd met een gerust hart laten tunen dus zie je de 22e!
grtn,Francis
Citaat van: Frantic Frans op 07 april, 2011, 20:02:02 PM
@Hadries:
ben ook reuze benieuwd!(ook naar het geluid).
je kunt idd met een gerust hart laten tunen dus zie je de 22e!
Het geluid zit wel goed bij jouw, anders op toeren klinkt het wat schel maar toch donker maar stationair is er een mooie donkere diepe brom.
Dit wakkert bij mij het vuurtje weer aan om "alles" te vervangen ;)
En heren wat zijn de veranderingen nou na een dag op de bank in Goes?
Citaat van: jochem de haas op 25 april, 2011, 10:17:44 AM
En heren wat zijn de veranderingen nou na een dag op de bank in Goes?
Merk alleen maar dat de auto soepeler geworden is, op de terugreis in de 6e versnelling trek je makkelijker weg.
Onderin is er in mijn beleving niets veranderd.
de meine trok al soepel over heel het toerengebied,nu hetzelfde(afgezien van een heel klein dipje rond de 5000rpm)alleen met nog meer trekkracht!
super tevreden! :)
Citaat van: Frantic Frans op 25 april, 2011, 13:23:40 PM
de meine trok al soepel over heel het toerengebied,nu hetzelfde(afgezien van een heel klein dipje rond de 5000rpm)alleen met nog meer trekkracht!
super tevreden! :)
Zoals jij het omschrijft ervaar ik het nu ook, maar geen dippies. En in de 6e loopt het ding ook als een tierelier zelfs met het warme weer is hij alert.
Mooi dat jullie tevreden zijn met het resultaat, want daar gaat het om.
Bij welke kilometerstanden hebben jullie de vermogenkuur laten doen ?
Francis bij 18.000 en mijn Megane bij de maagdelijke stand van 5.000 km
Dan heb ik het vermoeden dat het best redelijk wat kilometers vergt om het blok echt los te krijgen.
Citaat van: Wim Breman op 25 april, 2011, 19:22:16 PM
Dan heb ik het vermoeden dat het best redelijk wat kilometers vergt om het blok echt los te krijgen.
Zou best eens kunnen weet niet hoe het bij de andere Megane eigenaren is
Ik zit nog maar op 2500km ;) Ben nog aan het twijfelen of ik hem ga laten chippen... Geen idee wat het kost, maar toch best een aardig sommetje volgens mij... Als hij nu aantoonbaar zuiniger wordt, dan kan ik dat thuis misschien wel verkopen... ;D
Citaat van: Therion op 26 april, 2011, 15:32:20 PM
Ik zit nog maar op 2500km ;) Ben nog aan het twijfelen of ik hem ga laten chippen... Geen idee wat het kost, maar toch best een aardig sommetje volgens mij... Als hij nu aantoonbaar zuiniger wordt, dan kan ik dat thuis misschien wel verkopen... ;D
Kan ik je nog niet vertellen maar de heen weg naar Goes heb ik 1 op 12 kunnen halen,
Bij mijn vorige auto scheelde het inderdaad iets, maar ja als je het extra vermogen aan gaat spreken haal je het niet. :D
Ik vrees dat de mijne niet zuiniger is geworden,misschien zelfs wel iets dorstiger. ::)
maar moet het even aankijken,denk bij normaal gebruik,herstel:bij normaal NIET RS-gebruik,valt het wel mee denk ik.
Inderdaad maar niet tegen de vrouw zeggen heb het ook zo'n beetje weten te verkopen op die manier ;) :D
@Therion:Als ik jou was zou ik er nog wat km opzetten,er veranderd nog wel het een en ander hoor qua geluid/rijgedrag/rijervaring,althans die ervaring heb ik wel.
Citaat van: Frantic Frans op 26 april, 2011, 17:06:12 PM
Ik vrees dat de mijne niet zuiniger is geworden,misschien zelfs wel iets dorstiger. ::)
maar moet het even aankijken,denk bij normaal gebruik,herstel:bij normaal NIET RS-gebruik,valt het wel mee denk ik.
Inderdaad maar niet tegen de vrouw zeggen heb het ook zo'n beetje weten te verkopen op die manier ;) :D
@Therion:Als ik jou was zou ik er nog wat km opzetten,er veranderd nog wel het een en ander hoor qua geluid/rijgedrag/rijervaring,althans die ervaring heb ik wel.
Heb jij er inmiddels 1000 km opzitten sinds die andere schoorsteen er onder zit ?
jawel,denk zo'n 2000km
Citaat van: Frantic Frans op 26 april, 2011, 17:31:17 PM
jawel,denk zo'n 2000km
Dan denk ik dat jouw schoorsteen redelijk ingebrand raakt, helemaal wanneer je hem goed hebt warm gestookt hebt (kan je merken aan het ploffen en knallen uit de piepe)
:D hahaha,ja zelfs mijn vriendin hoort het!
Ik vind er een groot nadeel aanzitten als je met de auto rijdt;je hoort en ziet hem niet zo goed!
Citaat van: Frantic Frans op 26 april, 2011, 17:38:37 PM
:D hahaha,ja zelfs mijn vriendin hoort het!
Ik vind er een groot nadeel aanzitten als je met de auto rijdt;je hoort en ziet hem niet zo goed!
Dat heb ik dus helemaal op rijbewijs foetsie snelheden ???
dat ook ja,is erg gevaarlijk die rechtervoet! :D
Ik kan me niet voorstellen, dat wanneer het vermogen d.m.v. chippen toeneemt, dat dan tegelijkertijd het verbruik zou afnemen. Kan niet, dat extra vermogen moet ergens vandaan komen. Maar misschien kun je, je niet technische echtgenote dit wijs maken.
Citaat van: nagel op 29 april, 2011, 09:43:07 AM
Ik kan me niet voorstellen, dat wanneer het vermogen d.m.v. chippen toeneemt, dat dan tegelijkertijd het verbruik zou afnemen. Kan niet, dat extra vermogen moet ergens vandaan komen. Maar misschien kun je, je niet technische echtgenote dit wijs maken.
Zolang je het (extra) vermogen niet aanspreekt kan het verbruik afgenomen zijn door de efficiëntere brandstofhuishouding.
Maar goed wat bij de meesten gebeurd is dat ze het extra vermogen ook gebruiken en dan neemt het verbruik juist toe.
Blijf je dus rijden op de toegestane snelheden of zelfs iets daaronder kan het verbruik iets dalen in vergelijking voor het chippen.
Citaat van: nagel op 29 april, 2011, 09:43:07 AM
Ik kan me niet voorstellen, dat wanneer het vermogen d.m.v. chippen toeneemt, dat dan tegelijkertijd het verbruik zou afnemen. Kan niet, dat extra vermogen moet ergens vandaan komen. Maar misschien kun je, je niet technische echtgenote dit wijs maken.
Wellus :) Bij mijn Clio RS heb ik na fastchip kuur een hoop meer koppel tussen de 2000 en 3000 rpm gekregen. Zodanig dat ik niet langer meer vol gas hoef te geven of hoger in de toeren moet rijden om hetzelfde resultaat te bereiken als voor de kuur. Mijn verbruik is gedaald van 8,4l / 100km naar 7,2l / 100km.
EDIT: Wat Dries zegt dus.
ik vraag me af, boven geschreven reacties bekijkend, waarom in hemelsnaam het vermogen opvoeren om dan langzaam te gaan rijden om een klein beetje benzine te besparen??? Rare manier om te bezuinigen.
Het vermogen wat je erbij krijgt ga je toch iedere keer weer benutten en zal het verbruik navenant toenemen.
Het kan wel zo zijn dat je wat meer op koppel gaat rijden en dus niet de hogere toeren opzoekt, dan zal het verbruik zo ongeveer gelijk blijven.
Maar om nu een auto te tunen om zuiniger te gaan rijden lijkt me een vreemd uitgangspunt want dan kan je beter niet tunen en een steen onder je gaspedaal leggen, of de snelheidbegrenzer constant aanzetten.
Nou Wim, ik ben het helemaal met je eens. Je mag dan je vrouw een rad voor ogen willen draaien met dat zuiniger rijden maar wij weten beter!
Eens met Wim. In theorie ben je wel zuiniger, maar je verbruik regel je toch echt met je rechtervoet. ;) Mijn vorige auto was ook gechipt i.c.m. een 76mm uitlaatsysteem vanaf de kat en een voorkatvervanger (192pk/266Nm -> 240pk/330Nm) en daar kwam ik ongeveer gelijk uit (9,5 liter/100km/1.6 turbo). Sowieso zegt meten over een korte periode niet zoveel omdat er heel veel externe factoren van invloed zijn op je verbruik. Dan moet je echt voor beide situaties een jaar of langer het verbruik bijhouden.
volgens mij is er hier niemand die zijn auto heeft laten tunen om zuiniger te rijden hoor heren dus snap even enkele reacties niet.
Dan heb ik het niet goed gelezen of begrepen.......
Zuinig rijden is zowiezo met een RS lastig, het verbruik wat ik met de 1e tankvulling heb gehaald komt nooit meer terug.. ;D
Citaat van: HaDries op 29 april, 2011, 09:50:33 AM
Zolang je het (extra) vermogen niet aanspreekt kan het verbruik afgenomen zijn door de efficiëntere brandstofhuishouding.
Maar goed wat bij de meesten gebeurd is dat ze het extra vermogen ook gebruiken en dan neemt het verbruik juist toe.
Blijf je dus rijden op de toegestane snelheden of zelfs iets daaronder kan het verbruik iets dalen in vergelijking voor het chippen.
Het scheelde bij mijn vorige auto 1,0L op 100km na het chippen. Dat dan na het gemiddelde van één tank en normaal gebruik.
Citaat van: Wim Breman op 29 april, 2011, 19:27:38 PM
Dan heb ik het niet goed gelezen of begrepen.......
Zuinig rijden is zowiezo met een RS lastig, het verbruik wat ik met de 1e tankvulling heb gehaald komt nooit meer terug.. ;D
:D 80 in de zes gaat aardig,maarja,hoelang hou je dat vol he?
Je zal het voornamelijk op de lange afstand merken als je constant rijdt, dan zal het verbruik wat lager liggen.
Ik vind de Megane zuiniger rijden dan de Clico RS die ik hiervoor had, die luste meer dan mijn Megane nu.
Maar die "Chip" is echt de moeite waar geweest, een leuk kadootje voor mijzelf. Begin nu het verschil wel te merken en helemaal wanneer je het koppel op de sport monitor in de gaten houdt, hij vliegt zo naar rechterkant.
Citaat van: Frantic Frans op 29 april, 2011, 20:44:06 PM
:D 80 in de zes gaat aardig,maarja,hoelang hou je dat vol he?
Geloof dat ik daar helemaal niet aan begin. :o :D
Nee , een beetje tegenstrijdig allemaal.
Je koopt een RS en wilt dan zuinig gaan rijden, had je beter een dieseltje kunnen kopen.
Als ik alleen in de RS zit dan wordt er getrapt, verbruik ligt op zo'n 1 op 9.
Citaat van: paqbro op 30 april, 2011, 12:43:34 PM
Nee , een beetje tegenstrijdig allemaal.
Je koopt een RS en wilt dan zuinig gaan rijden, had je beter een dieseltje kunnen kopen.
Als ik alleen in de RS zit dan wordt er getrapt, verbruik ligt op zo'n 1 op 9.
Dan zou ik eens doortrappen met dat hok, rij over 5500 km onder de 1 op 8. ;D
Citaat van: HaDries op 30 april, 2011, 12:58:39 PM
Citaat van: paqbro op 30 april, 2011, 12:43:34 PM
Nee , een beetje tegenstrijdig allemaal.
Je koopt een RS en wilt dan zuinig gaan rijden, had je beter een dieseltje kunnen kopen.
Als ik alleen in de RS zit dan wordt er getrapt, verbruik ligt op zo'n 1 op 9.
Dan zou ik eens doortrappen met dat hok, rij over 5500 km onder de 1 op 8. ;D
hahaha ik rij ook gemiddeld 1 op 8,mijn vrouwtje 1 op 10 dus :-\
:) Mijn persoonlijke verbruik weet ik niet, bij mij is het incl. gezinsgebruik.
Met een maxi cosi achterin gaat het automatisch heel beschaafd.
Hebben jullie dat nu ook:
Als je de auto ziet heb je gewoon meteen zin om te 'rijden'
Zonde van de benzine hoor je de vrouwen (over het algemeen) dan denken.
:D jep,gelukkig vinden wij het allemaal leuk om af en toe eens een stukje te toeren/knallen 8) door de mooie stukjes van ons kikkerlandje.
vanmorgen begon gelijk al top:op de motor van mijn vrouwtje(dikke kawaZX9) achter mijn RS aan met prachtig weer,je ziet die
auto gewoon aan de weg plakken ziet er super uit! 8)
Citaat van: Frantic Frans op 30 april, 2011, 17:45:11 PM
vanmorgen begon gelijk al top:op de motor van mijn vrouwtje(dikke kawaZX9) achter mijn RS aan met prachtig weer,je ziet die
auto gewoon aan de weg plakken ziet er super uit! 8)
Oh dan had zij ook wel naar Goes kunnen komen met of de motor of de RS voor het chippen :)
Citaat van: Frantic Frans op 30 april, 2011, 13:34:33 PMhahaha ik rij ook gemiddeld 1 op 8,mijn vrouwtje 1 op 10 dus :-\
Ik rij 1:9,5. 95% snelweg. :P
Heb maar eens even bij Fastchip geïnformeerd over de mogelijkheden. Heb de dynodag helaas moeten missen (iets met paasweekend, en samen met de vrouw zonder kids in Kurhaus enzo ;)), dus ik ga denk ik maar eens een afspraak inplannen. :D
Dynodagen zijn helaas voorbij dit jaar, maar je kunt natuurlijk altijd naar Oud Beijerland.
Fastchip is voorlopig niet in NL , of er moet voldoende animo zijn zodat het kosten dekkend is om vanuit de andere kant van de aardbol over te vliegen.
Citaat van: AnthonyRS op 01 mei, 2011, 15:39:39 PM
Fastchip is voorlopig niet in NL , of er moet voldoende animo zijn zodat het kosten dekkend is om vanuit de andere kant van de aardbol over te vliegen.
Heb begrepen dat de zaken van Fastchip waargenomen worden door anderen. Het beste is ff een mailtje of telefoontje te plegen met Fastchip.
Heb gemaild over de diverse mogelijkheden, kreeg als antwoord diverse opties waaronder door Fastchip laten doen, evt. ook met rollenbank, dus lijkt me dat de zaken gewoon doorlopen. ;)
Inderdaad, zaken worden waargenomen door de personen waar nu mee wordt samengewerkt.
Mijn resultaat van de dynodag:
(http://farm6.static.flickr.com/5149/5646318202_a621755c4b_b.jpg)
Uit de grafiek blijkt, dat de standaard waarden, die Renault opgeeft niet kloppen voor de RS, 250 pk? Uit de grafiek komt een waarde van 232 pk naar boven, waar zijn die andere 18 pk gebleven, die Renault claimt? Het door Renault opgegeven standaard koppel zal ook wel niet kloppen.
Gelukkig zit je nu met 277 pk ver boven die 232 pk. Ik ben benieuwd naar het verschil in beleving.
Het gaat hier om wiel pk's en niet om krukas (kroeg) pk's.
Alle Megane 3's zitten ruim boven de opgegeven 250 pk.
Mijn Megane had standaard het laagste vermogen dat Henk tot op dat moment gemeten had.
Het verschil is zeer goed merkbaar over het hele toerenbereik.
Citaat van: nagel op 07 mei, 2011, 13:29:09 PM
Uit de grafiek blijkt, dat de standaard waarden, die Renault opgeeft niet kloppen voor de RS, 250 pk? Uit de grafiek komt een waarde van 232 pk naar boven, waar zijn die andere 18 pk gebleven, die Renault claimt? Het door Renault opgegeven standaard koppel zal ook wel niet kloppen.
Gelukkig zit je nu met 277 pk ver boven die 232 pk. Ik ben benieuwd naar het verschil in beleving.
bij die 232 moet je zo'n 12.5% bijrekenen + 5 pk. Heb ik begrepen. Dan krijg je de pk's aan de nokkenas (kroegpk's dus)
En ik heb Henk gevraagd hoe je het om moet rekenen en hij vertelde om het veilig te houden 8% er bij optellen.
Paqbro die van jouw maakt wel een grote sprong van standaard naar gechipt, d'r wordt bij die auto dus een boel winst gemaakt qua chippen
Citaat van: HaDries op 07 mei, 2011, 16:34:13 PM
En ik heb Henk gevraagd hoe je het om moet rekenen en hij vertelde om het veilig te houden 8% er bij optellen.
Paqbro die van jouw maakt wel een grote sprong van standaard naar gechipt, d'r wordt bij die auto dus een boel winst gemaakt qua chippen
Nou dan is henk ook niet zo zeker meer van zijn zaak want ik had deze info van hem. Hij zei tegen mij dat meestal 12.5% erbij gerekend word + 5 pk. Maar om het wat preciezer te nemen 10%.
Agg boeiend hij gaat hard ;)
Citaat van: Patrick.b op 07 mei, 2011, 19:03:46 PM
Citaat van: HaDries op 07 mei, 2011, 16:34:13 PM
En ik heb Henk gevraagd hoe je het om moet rekenen en hij vertelde om het veilig te houden 8% er bij optellen.
Paqbro die van jouw maakt wel een grote sprong van standaard naar gechipt, d'r wordt bij die auto dus een boel winst gemaakt qua chippen
Nou dan is henk ook niet zo zeker meer van zijn zaak want ik had deze info van hem. Hij zei tegen mij dat meestal 12.5% erbij gerekend word + 5 pk. Maar om het wat preciezer te nemen 10%.
Agg boeiend hij gaat hard ;)
ach als dat zo is wordt het alleen maar beter, maar inderdaad die apparaten gaan best hard ;D
En ik ben blij dat ik z'n apparaat mag rijden. ;)
En misschien is Henk wel aan zijn lange vakantie toe 8) 8)
10% voor een normale versnellingsbak, ergens tussen 10 en 15% voor een sper, dus 12.5 % klinkt goed ;)
zo hehe kebbum weer terug,hier istie dan Arjen.
kun je ook mooi zien dat ik de megane eerst toch wat relaxter vond rijden dan nu:koppel komt
er iets later en heftiger in dan eerst.
Dank je zal h'm boven me bed hangen ;)
:D doe dat maar... ;)
Citaat van: Frantic Frans op 08 mei, 2011, 18:36:17 PM
zo hehe kebbum weer terug,hier istie dan Arjen.
kun je ook mooi zien dat ik de megane eerst toch wat relaxter vond rijden dan nu:koppel komt
er iets later en heftiger in dan eerst.
Dat is ook het verschil tussen beide auto's en waarom ik het niet zo merk. Bij jouw ging het koppelverloop iets geleiderlijker, bij mij schoot hij al lekker naar boven en dat is nu nog zo maar hij loopt iets verder door.
Bij jouw is het karakter eigenlijk meer veranderd.
@Francis
Ik zie dat je je Mégane ook in Goes hebt laten doen, wanneer heb je het laten doen ?
Ziet er goed uit, 410 Nm koppel is niet misselijk zeg !
@hadries:ja klopt Arjen,ik vond hem eerst relaxter rijden hoor ,maarja ff wennen maar he?
@Paqbro:ik heb hem direct na Arjen laten doen op goede vrijdag was dat.
en ja,ik stond er ook van te kijken en ik merk het echt hoor,hij was al niet mak maar nu trekt hij echt de klinkers uit
de straat! 8)
Moet er wel even bij vermelden dat er een luchtfilter-element en een uitlaatsysteem(cat-back)van K-Tec op zit,die ongetwijfeld voor
een betere ademhaling zorgen,kijk maar naar de originele mapping.
En ik denk dat het aantal gereden km's ook wel wat scheelt,(bijna 20.000)aangezien hij iedere keer weer wat meer uitlaatgeluid
produceert(ja zelfs nu nog).hij gaat steeds meer het echte Renault geluid maken,merk ik.
Dus geduld,Paqbro is een schone zaak 8) over geduld gesproken,rijbewijs al terug? ???
Hou wel je koppeling in de gaten met die 410 nm, die is namelijk gewaardeerd op 400 nm ::)
Nou zal er wel iets marge op zitten maar wel iets om op te letten :)
Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 09 mei, 2011, 18:03:05 PM
Hou wel je koppeling in de gaten met die 410 nm, die is namelijk gewaardeerd op 400 nm ::)
Nou zal er wel iets marge op zitten maar wel iets om op te letten :)
:o slik,wist ik niet,dank voor de tip,dan maar wat kalmer aan in de eerste versnellingen,dus Arjen,....wat betreft die 0-100 tijden,
het is weer aan jouw hehe ;)
In belgië zijn er al wat mensen die een koppeling hadden die compleet door midden lag :P
Vandaar dat ik het even aangeef, die zaten wel wat hoger kwa koppel (460 nm, die hadden ook iets meer aanpassing uiteraard).
Citaat van: Frantic Frans op 09 mei, 2011, 18:38:35 PM
Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 09 mei, 2011, 18:03:05 PM
Hou wel je koppeling in de gaten met die 410 nm, die is namelijk gewaardeerd op 400 nm ::)
Nou zal er wel iets marge op zitten maar wel iets om op te letten :)
:o slik,wist ik niet,dank voor de tip,dan maar wat kalmer aan in de eerste versnellingen,dus Arjen,....wat betreft die 0-100 tijden,
het is weer aan jouw hehe ;)
Ben ik blij dat die van mij iets terug geschroefd is door Henk. ;)
En Francis die 0 tot 100 zal mij worst wezen, ik kom boven de 45 pas in actie :D
Citaat van: HaDries op 09 mei, 2011, 19:01:47 PM
Citaat van: Frantic Frans op 09 mei, 2011, 18:38:35 PM
Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 09 mei, 2011, 18:03:05 PM
Hou wel je koppeling in de gaten met die 410 nm, die is namelijk gewaardeerd op 400 nm ::)
Nou zal er wel iets marge op zitten maar wel iets om op te letten :)
:o slik,wist ik niet,dank voor de tip,dan maar wat kalmer aan in de eerste versnellingen,dus Arjen,....wat betreft die 0-100 tijden,
het is weer aan jouw hehe ;)
Ben ik blij dat die van mij iets terug geschroefd is door Henk. ;)
En Francis die 0 tot 100 zal mij worst wezen, ik kom boven de 45 pas in actie :D
die van mij is ook teruggeschroefd van 418 Nm naar 410,ivm wat mindere benzine kwaliteit,zelfde verhaal als jou,Arjen
Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 09 mei, 2011, 18:42:52 PM
In belgië zijn er al wat mensen die een koppeling hadden die compleet door midden lag :P
Vandaar dat ik het even aangeef, die zaten wel wat hoger kwa koppel (460 nm, die hadden ook iets meer aanpassing uiteraard).
Zo,daar schrik ik wel een beetje van.
Ik wilde in principe nog een andere I.C. en een decat tezijnertijd,maar ben nu zo zeker niet meer,tenzij er een betere koppeling voor handen is natuurlijk.
Weet niet of het hier was maar ze zitten ergens achter een groep N koppeling aan voor iemand.
Gaat dus om de rally Megane welke een andere koppeling heeft ivm 470Nm
Aftermarket is er genoeg te krijgen toch?
kwa koppeling volgens mij bijzonder weinig voor de 3RS. De N4 koppeling wordt gemaakt door AP Racing, dus mischien dat daar een weg te vinden is om die te krijgen.
komt tijd komt raad hoop ik
Citaat van: Frantic Frans op 10 mei, 2011, 19:11:46 PM
komt tijd komt raad hoop ik
Ach de meeste tijd rijdt je er toch niet in ;)
@ Francis weet jij nog wat Henk over de turbo vertelde kon die niet een max van 330 a 340 pk leveren ?
Citaat van: HaDries op 10 mei, 2011, 21:00:39 PM
@ Francis weet jij nog wat Henk over de turbo vertelde kon die niet een max van 330 a 340 pk leveren ?
Al sla je me hartstikke dood,heb ik niets van meegekregen,maar klinkt mij geloofwaardig in de oren
Citaat van: HaDries op 10 mei, 2011, 19:16:30 PM
Citaat van: Frantic Frans op 10 mei, 2011, 19:11:46 PM
komt tijd komt raad hoop ik
Ach de meeste tijd rijdt je er toch niet in ;)
En bedankt he,hoef je niet zo Sarcastisch te zeggen hoor ;)(helaas heb je wel een beetje gelijk ::))
Als het type turbo weet kun je wel uitrekenen wat in theorie het max. vermogen is. (De II RS heeft een TD04-12 - uit mijn hoofd! - en die gaat tot maximaal 270 pk.)
Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 11 mei, 2011, 17:20:34 PM
Als het type turbo weet kun je wel uitrekenen wat in theorie het max. vermogen is. (De II RS heeft een TD04-12 - uit mijn hoofd! - en die gaat tot maximaal 270 pk.)
Een Mitsubishi td iets met 4
Het gaat om de laatste 2 cijfertjes :)
Een TD04-16 b.v. gaat tot ongeveer 290 a 300 pk (aan de krukas)
Een TD04-18 gaat ruim boven de 300 pk tot ca. 350 pk.
De TD04-16 ging destijds op mijn Sub. WRX tot 315 pk (aan de wielen).
Zie Ger :D
Kijk zelf het verschil tussen een stock en een remap (+ focus rs)
http://youtu.be/DqNNU0Frfck (http://youtu.be/DqNNU0Frfck)
Erg leuk filmpje en illustreert inderdaad heel goed het verschil!
Haha, en weer die Focus ;D
Verschil is duidelijk ook leuk met Focus ;)
Komende woensdag gaat de K-tec intercooler erin en gelijk daarna een anabolenkuur van Fastchip, ben benieuwd..
Citaat van: Wim B. op 07 november, 2011, 15:14:40 PM
Komende woensdag gaat de K-tec intercooler erin en gelijk daarna een anabolenkuur van Fastchip, ben benieuwd..
ik ook. We zien de uitdraai hier wel tegemoet ;D
Gisteren in Goes geweest en de Ecu laten aanpassen.
Eerst werd het vermogen uitgelezen, 244 pk en 343 Nm.
Na het inlezen opnieuw rollen en na een kleine aanpassing was het resultaat 271 pk en 381 Nm.
De koppelkromme vertoond een zeer fraaie vlakke lijn, bij 3720 t/pm word het maximale koppel bereikt en loopt mooi door tot 6200 t/pm en loopt dan ietjse af.
Het toerental is 500 toeren verder gezet dus loopt nu door naar 7000 t/pm.
Ik ben bewust voor de stage 1 gegaan omdat ik niet het onderste uit de kan wil hebben en een goede drivebilety wil houden.
Het is een totaal andere auto geworden en presteerd nu eigenlijk zoals een RS behoort te presteren.
Het toegenomen koppel is in de praktijk een verademing. in feite kan je nu in 6 vanaf 100 blijven want hij trekt toch wel.
Ik ben helemaal happy met de aanpassing.
De voorbandjes zullen wel vaker vernieuwd moeten worden vrees ik......... ;)
Hoi wim, heeft Ruud de mapping erin gezet ?
Zijn dit omgerekende waarden of wiel pk's Wim?
@Jo,
Ruud heeft iid de mapping gedaan en moet zeggen dat het een bijzonder prettig persoon is in de omgang met veel kennis van zaken.
@Maarten-Jan,
dit zijn dus de straat peekaas aan de wielen.
Citaat van: Patrick.b op 11 maart, 2011, 16:18:24 PM
Citaat van: nagel op 11 maart, 2011, 10:00:29 AM
Mijn R26.R en zover ik weet alle R26.R's in Nederland zijn via van de Kerkhof bij ZIP Tuning Utrecht getuned tot 268 pk/ 379 Nm (standaard 230 pk/ 310 Nm).
ja maar wegens GEEN suc6 zijn ze overgestapt naar de enige echte chipper FASTCHIP!
Helemaal mee eens, goede keus, FASTCHIP (Jo & Henk) zijn de RS-EXPERTS.
@Wim, zo, dat zijn hele nette waarden, dan heeft de auto standaard dus meer vermogen dan opgegeven.
Citaat van: ReinRacer op 11 november, 2011, 12:25:19 PM
Citaat van: Patrick.b op 11 maart, 2011, 16:18:24 PM
Citaat van: nagel op 11 maart, 2011, 10:00:29 AM
Mijn R26.R en zover ik weet alle R26.R's in Nederland zijn via van de Kerkhof bij ZIP Tuning Utrecht getuned tot 268 pk/ 379 Nm (standaard 230 pk/ 310 Nm).
ja maar wegens GEEN suc6 zijn ze overgestapt naar de enige echte chipper FASTCHIP!
Helemaal mee eens, FASTCHIP (Jo & Henk) zijn de RS-EXPERTS, neem even contact op met hun. e-mail: info@fastchip.nl
TWINGO RS PASSION
Dat ben ik toch echt niet van plan! Zoals mijn R26.R nu rijdt ben ik dik tevreden. Zolang ik met deze wagen in de bergen nog motoren in de bochten voorbij steek en daarna voor blijf, Porsches in de bergen bij houd, hoor je mij niet klagen over het vermogen door ZIP op een hoger niveau gebracht. Ik moet nog maar eens zien of dit met een Megane RS, al dan niet door Fastchip getuned ook lukt.
Hé Wim, bij de eerst volgende grote rit moet je de RS maar eens meenemen i.p.v. de Sub. dan kunnen we onderling eens vergelijken.
Ger
ja maar wegens GEEN suc6 zijn ze overgestapt naar de enige echte chipper FASTCHIP!
[/quote]
Helemaal mee eens, FASTCHIP (Jo & Henk) zijn de RS-EXPERTS.
De R26R van Ger gaat als een kanon, dat kunnen jullie gerust van mij aannemen.
Een andere mapping erin zetten is dus volkomen zinloos als het goed bevalt, mochten er zich constant problemen voordoen dan zou je het kunnen overwegen om te re-mappen.
Ger,
Gaan we zeker eens doen de 2 RSsen vergelijken.
Op de terugweg uit Goes was een 535i bestuurder al helemaal niet blij met mijn blauwe fransoos............ ;D
Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 11 november, 2011, 12:29:27 PM
@Wim, zo, dat zijn hele nette waarden, dan heeft de auto standaard dus meer vermogen dan opgegeven.
De waarden die zonder re-map uitgelezen zijn zijn niet geheel standaard waarden, bij de meeting zat er al een Milltec uitlaat en K-tec (grotere) intercooler op dus dat kan al wat uitmaken in positieve zin.
Citaat van: nagel op 11 november, 2011, 13:03:10 PM
Dat ben ik toch echt niet van plan! Zoals mijn R26.R nu rijdt ben ik dik tevreden. Zolang ik met deze wagen in de bergen nog motoren in de bochten voorbij steek en daarna voor blijf, Porsches in de bergen bij houd, hoor je mij niet klagen over het vermogen door ZIP op een hoger niveau gebracht. Ik moet nog maar eens zien of dit met een Megane RS, al dan niet door Fastchip getuned ook lukt.
Hé Wim, bij de eerst volgende grote rit moet je de RS maar eens meenemen i.p.v. de Sub. dan kunnen we onderling eens vergelijken.
Ger
Ger,
zonder afbreuk te willen doen aan gelijk welk bedrijf dan ook zou ik je willen vragen om toch eens te komen rollen bij ons en de waarden na te kijken. Ik heb reeds diverse maps van ZIP moeten verwijderen omdat ze waardeloos waren. Het gaat er bij mij niet om of je de snelste auto aflevert met het hoogste koppel maar puur over het feit dat je wagen heel blijft. Ik heb trouwens een heel mooie datalog van een gerommelde zip map en een print van een 225 (van Boy). Die hebben ze ook +50 pk en weet ik veel hoeveel koppel beloofd. Toen hij kwam rollen in Goes en zijn zip-printje afgaf waren wij wel even met stomheid geslagen (en dat bedoel ik negatief).
Citaat van: Wim B. op 11 november, 2011, 12:03:29 PM
@Jo,
Ruud heeft iid de mapping gedaan en moet zeggen dat het een bijzonder prettig persoon is in de omgang met veel kennis van zaken.
Klopt, heel relaxte vent met jaren ervaring. Vooral in het wereldje van de motorfietsen is hij een icoon.
Citaat van: Wim B. op 11 november, 2011, 13:20:18 PM
Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 11 november, 2011, 12:29:27 PM
@Wim, zo, dat zijn hele nette waarden, dan heeft de auto standaard dus meer vermogen dan opgegeven.
De waarden die zonder re-map uitgelezen zijn zijn niet geheel standaard waarden, bij de meeting zat er al een Milltec uitlaat en K-tec (grotere) intercooler op dus dat kan al wat uitmaken in positieve zin.
Dan zullen die vast ook wat opgeleverd hebben inderdaad, alsnog heel netjes :)
Mooie waardes Wim :D
De meeste RS'sen hebben standaard iets meer dan opgegeven.
En ja die voorbandjes, afgerond 11.000 km misschien, maar wat een rijplezier krijg je er voor terug.
Veel plezier Wim
Die voorbandjes die er nu al 12500 km onder zitten hebben nog 6mm profiel......... ;D
Dat zegt veel over mijn rijstijl, stoplicht sprintjes...tja die tijd heb ik een beetje gehad.
Mijn rijplezier haal ik toch het meest uit lekkere binnenweggetjes
Binnenweggetjes en kronkelige dijkwegen, stoplicht sprintjes is voor mij zinloos.
Maar wat is je eerste reactie tot nu toe op de aanpassing ?
Citaat van: -jo- op 11 november, 2011, 15:10:49 PM
Citaat van: nagel op 11 november, 2011, 13:03:10 PM
Dat ben ik toch echt niet van plan! Zoals mijn R26.R nu rijdt ben ik dik tevreden. Zolang ik met deze wagen in de bergen nog motoren in de bochten voorbij steek en daarna voor blijf, Porsches in de bergen bij houd, hoor je mij niet klagen over het vermogen door ZIP op een hoger niveau gebracht. Ik moet nog maar eens zien of dit met een Megane RS, al dan niet door Fastchip getuned ook lukt.
Hé Wim, bij de eerst volgende grote rit moet je de RS maar eens meenemen i.p.v. de Sub. dan kunnen we onderling eens vergelijken.
Ger
Ger,
zonder afbreuk te willen doen aan gelijk welk bedrijf dan ook zou ik je willen vragen om toch eens te komen rollen bij ons en de waarden na te kijken. Ik heb reeds diverse maps van ZIP moeten verwijderen omdat ze waardeloos waren. Het gaat er bij mij niet om of je de snelste auto aflevert met het hoogste koppel maar puur over het feit dat je wagen heel blijft. Ik heb trouwens een heel mooie datalog van een gerommelde zip map en een print van een 225 (van Boy). Die hebben ze ook +50 pk en weet ik veel hoeveel koppel beloofd. Toen hij kwam rollen in Goes en zijn zip-printje afgaf waren wij wel even met stomheid geslagen (en dat bedoel ik negatief).
Citaat van: Wim B. op 11 november, 2011, 12:03:29 PM
@Jo,
Ruud heeft iid de mapping gedaan en moet zeggen dat het een bijzonder prettig persoon is in de omgang met veel kennis van zaken.
Klopt, heel relaxte vent met jaren ervaring. Vooral in het wereldje van de motorfietsen is hij een icoon.
Ja, dat zou ik wel een keertje kunnen doen. Aan de andere kant, ik ben zeer tevreden over de prestaties van mijn R26.R. Het kan natuurlijk altijd beter, b.v. Dion Autoracing (Frankrijk)voert een R26.R op tot 380 pk. ZIP beweert, dat ze de R26. R naar 268 pk hebben gebracht en misschien klopt dit van geen kanten, who cares? Ik in ieder geval niet, de wagen rijdt met het huidige vermogen voortreffelijk. Na de tuning van ZIP kon ik het verschil met de standaard setting direct merken, de acceleratie was behoorlijk toegenomen. Niets ten nadele van Fastchip, ik ben daar ten slotte (in mijn woonplaats Oud-Beijerland, bij Henk) met mijn voormalige Clio RS (nu eigendom van Bjorn) ook geweest. Tot mijn tevredenheid is destijds het motormanagement van de Clio zodanig gewijzigd, dat de driveability met sprongen vooruit ging. Dus van mijn kant geen kritiek op Fastchip, van mijn kant ook geen kritiek op ZIP, omdat ik met het resultaat tevreden ben.
Ger
Citaat van: HaDries op 12 november, 2011, 03:03:24 AM
Binnenweggetjes en kronkelige dijkwegen, stoplicht sprintjes is voor mij zinloos.
Maar wat is je eerste reactie tot nu toe op de aanpassing ?
Ik ben zeer tevreden met de huidige setting, de RS presteerd nu zoals een RS behoort te presteren.
Als ik gas geef gebeurd er ook echt wat.
Als ik nu naar de standaard uitvoering kijk, en vergelijk met stage 1, is die redelijk tam.
Een zeer goede investering dus die anabolenkuur.
Een stage 2 zal best nog veel heftiger zijn maar ik was niet op zoek naar het onderste uit de kan ennnn ik wil graag dat het heel blijft.
Overigens is mijn garantie ook nog intact omdat ik alles via VKV heb laten uitvoeren.
Mooie upgrade Wim!
Die 6e versnelling is nu ook echt nog 'versnelling' :) Veel plezier ermee ;D
Citaat van: AnthonyRS op 13 november, 2011, 00:50:51 AM
Mooie upgrade Wim!
Die 6e versnelling is nu ook echt nog 'versnelling' :) Veel plezier ermee ;D
Dat is inderdaad één van de voordelen van de aanpassing d'r gebeurt nu wat in die 6e versnelling.
Ik vraag me af of bij het rollen op de bank het uitmaakt of je met de ESP uit of aan rolt.
Ik kan me voorstellen dat vanwege de snellere gasrespons bij ESP uit de vermogencurve anders ( beter ) uitpakt.
Iemand een idee ?..........Jo, jij misschien.
Weet me nog te herinneren dat Henk alles uitzette, d'r kwam zon oranje melding op het dashboard.
Mogelijk heeft het ook te maken met ESP en ABS wat in de war raakt op de rollenbank, tenminste nadien brandde het ABS lampje. Deze melding verdwijnt van zelf na verloop van tijd.
Die ABS melding kreeg ik ook en verdween idd ook weer na enige tijd.
ESP/ABS gaat uit ;)
JO, heb je mijn mail gelezen ?
Ja hoor, ik had reeds geantwoord ook.
:).........ik moet gewoon wel ff af en toe mijn inbox nakijken.
Bedankt voor de uitleg Jo.
graag gedaan ;)
Morgen 2-Mei gaat mijn RS250 voor de annabolenkuur naar Goes, ben heel benieuwd wat de waarde's voor en na gaan zijn.
De auto is nu al snel, en met de uitlaat en intercooleraanpassing die er reeds opzitten, mag ik hopen dat het goed komt.
Wordt vervolgt........
Ik gok 275 wiel-pktjes 8)
:ik gok 279 ::)
Ik zeg genoeg, alleen voor het beste resultaat ff het pedaal vloeren
Tot morgen ;) Hoe is je luxemburgs ? ;D
278,3 ::)
En het is geworden.......262.1Pk en 381.8Nm aan de wielen.
Was 240.9Pk en 339.0Nm.
En hoeveel is dat dan wel niet aan het vliegwiel ?
>:( 280 a 290 kroeg pk's
Citaat van: v28chris op 02 mei, 2012, 16:45:31 PM
En het is geworden.......262.1Pk en 381.8Nm aan de wielen.
Was 240.9Pk en 339.0Nm.
In de zelfde orde van groote als mijn Megane maar die is op verzoek zo afgeregeld dat het toetje tot het laatst wordt bewaard en dat er geen plump-pudding ontstaat.
Citaat van: Maarten-Jan Mulder op 02 mei, 2012, 17:29:54 PM
>:( 280 a 290 kroeg pk's
Voor het gemak 10% verlies, dan kom je op 291pk.
lol, die smiley bedoelde ik niet zie ik nu... 10% ongeveer inderdaad, de nd0 geeft iets minder verlies als de wat oudere bakken maar vanwege het sper komt er weer iets bij :)